De sectie geschiedenis
     



Rolf Nijman

Ik ben Rolf Nijman en docent geschiedenis sinds 1984. Sinds 1985 doe ik dat met groot plezier op het Comenius College! Ik ben getrouwd en heb twee kinderen, een dochter van 18 en een zoon van 13 jaar. Mijn grote hobby is muziek maken, ik ben gitarist in een band.

Naast docent geschiedenis ben ik ook  de decaan van de school. Al sinds ongeveer 20 jaar geef ik leiding aan de sectie geschiedenis.

Geschiedenis is zo ontzettend leuk omdat er erg veel van is, er komt geen einde aan. Het is erg afwisselend en iedere keer weer verrassend. Neem nu de crisis van dit moment, in Europa. Om alles te begrijpen - de zin van Europa en de redenen waarom het misgaat - is geschiedenis noodzakelijk. Kortom: geschiedenis is een onmisbaar vak!

Welke persoon vind ik nou het boeiends van de hele geschiedenis. Je kunt me beter de volgende vraag stellen, namelijk: wie niet?!

Maar om er toch een te kiezen, zeg ik bijvoorbeeld John Lennon. Hij was ten eerste artiest en muzikant, een ex-Beatle, maar ook een activist, huisvader, revolutionair, en een tragische man omdat hij op z'n 40e vermoord is. Lees je zijn biografie dan heb je een heel stuk cultuurgeschiedenis te pakken en tijdbeeld van de jaren 50 t/m 70.
Maar ook...Napoleon. Een intrigerend man als militair strateeg, een dictator maar ook een vernieuwer. Zijn opkomst en ondergang zijn enorm interessant. Prachtig!

 

Hanneloor van Eck

Ik ben Hanneloor van Eck. Veertien jaar geleden begon ik hier als groentje op het Comenius College geschiedenis te geven, maar ondertussen hoor ik alweer tot het meubilair. Ik ben geboren en getogen in Amsterdam en verweef mijn liefde voor deze stad vaak stiekem in mijn lessen, neem leerlingen mee op een virtuele rondleiding door de stad en wijs ze op verschillende kleine weetjes die je niet zo snel ziet als je gaat winkelen.

Ik heb ervoor gekozen om geschiedenis te geven, omdat ik het leuk vind om kinderen iets over het verleden te leren, want als je het verleden begrijpt dan begrijp je ook beter wat er in de wereld om je heen gebeurd, maar kun je ook de dingen die je om je heen ziet beter plaatsen. In mijn lessen probeer ik de leerlingen door verhalen, maar ook door bijvoorbeeld het gebruik van kinderboeken en powerpointpresentaties en beeldmateriaal een duidelijk beeld te geven van de verschillende tijdvakken uit de geschiedenis.
Elk tijdvak heeft zijn charmes, elk tijdvak heeft zijn mooie onderwerpen of personen die inspireren. Welke persoon spreekt mij dan aan? Dat is een hele moeilijke vraag.
Kijk ik naar de moderne geschiedenis, dan kies ik voor Nelson Mandela. Ik bewonder zijn strijdlustigheid. Hij kwam op voor de ongelijkheid in Zuid Afrika en bleef vechten voor zijn zaak, ook al zat hij 27 jaar in de gevangenis, dat betekende niet dat hij zijn strijd opgaf. Nee ... hij ging door en werd zelfs de eerste zwarte president van Zuid Afrika, was hij toen tevreden ... nee, hij bleef zich, ondanks zijn leeftijd, inzetten voor ongelijkheid en achterstelling van groepen.
Kijk ik naar wat langer geleden dan kies ik voor Lorenzo d'Medici. Hij wordt ook wel Lorenzo il Magnifico genoemd, was de bestuurder van Florence toen deze stad in totale bloei was. Hij was een politicus met aandacht voor kunst en cultuur, beschermheer van kunstenaars als Michelangelo, in feite de grondlegger van de renaissance in Florence.

 

Evelien van den Boom

Ik zal me even voorstellen, mijn naam is Evelien van den Boom, en samen met Ruben en mijn twee kinderen van 12 en 9 jaar woon ik in Hilversum. Ik geef meer dan vijftien jaar geschiedenis, eerst in Amstelveen en de laatste tien jaar op het Comenius College. Dat doe ik met groot plezier.

Wat maakt lesgeven nu zo leuk? Ik denk dat ik vooral de omgang met de leerlingen inspirerend vind. Het contact met hen, de leuke gesprekken en het uitleggen van gebeurtenissen uit het verleden is elke keer weer anders en dat houdt het lesgeven spannend.

En waarom dan geschiedenis? Ik hoop dat de leerlingen door mijn lessen wat meer begrijpen van het verleden en het heden daardoor beter kunnen duiden. Vooral de Nederlandse geschiedenis vind ik het leukst om uit te leggen. Hoe komt het dat wij zo’n rijk land zijn geweest, hoe komt het dat wij een koninkrijk zijn en hoe komt het dat wij de naam hebben dat wij een tolerant volk zijn? Allemaal vragen die beantwoord kunnen worden door naar het verleden van Nederland te kijken. Eén persoon in het bijzonder is in dit verhaal interessant om te bespreken en dat is Wilhelmina van Pruisen. Deze vrouw van onze stadhouder Willem V zorgde ervoor dat de patriotten (voorlopig) werden verdreven in 1778. Een sterke vrouw in onze geschiedenis.


Egbert Hollander

Hoi, ik ben Egbert Hollander en geef sinds 7 jaar les op het Comenius College. Dit met veel plezier want de docenten van geschiedenis zijn misschien wel de leukste collega's die er zijn. De aankomende bruggers en onderbouw leerlingen zullen het meeste met mij te maken krijgen, want aan deze klassen geef ik vooral les.

Geschiedenis is hartstikke leuk wanneer je wilt weten waarom iets gebeurt. Vergelijk het met een spannende crime-scene serie. Je weet dat iets gebeurd is, toch blijft het tot het einde spannend wie het nu precies was en vooral waarom het gebeurde!

Koning Egbert van Wessex vind ik een boeiend persoon. De middeleeuwen vind ik de leukste periode in de geschiedenis. Helaas wordt dit maar heel minimaal behandeld op school. Verder is het natuurlijk grappig om een naamgenoot te hebben die niet geheel onbelangrijk is geweest in de geschiedenis.

Lesgeven is meer dan geschiedenis. Graag behandel ik dingen die in het nieuws gebeuren, op de een of andere manier kom je dan al weer heel snel bij geschiedenis uit. Kortom, misschien wel een van de leukste vakken, als je tenminste geïnteresseerd bent. Ben je dat nog niet bij binnenkomst? Dan zorgen wij van geschiedenis er wel voor dat dit alsnog gebeurt!!

 

Floor Tiesing

Mijn naam is Floor Tiesing. Sinds 2002 werk ik op het Comenius College. Ik vind geschiedenis het leukste vak om te geven, uiteraard! Geschiedenis is bijna nooit saai: het is mooi, bijzonder, spannend, leerzaam en soms heel heftig en pijnlijk.

Wie vind jij nou bijzonder uit het verleden, werd mij gevraagd. Een keuze maken is niet makkelijk, er zijn immers zoveel inspirerende mannen en vrouwen geweest. De eerste die in mij opkomt en die ik bewonder is bijvoorbeeld Ghandi, maar ook Mandela schiet mij meteen te binnen. Martin Luther King kan natuurlijk ook niet ontbreken. Stalin bewonder ik niet maar vind ik wel een hele interessante man. Maar het zijn niet alleen de grote namen die mij te binnen schieten. Soms zijn juist de mensen dichtbij, in je eigen woonomgeving die bewondering verdienen. Omdat het helden zijn of omdat ze met een pijnlijk verhaal uit de geschiedenis naar buiten zijn gekomen. Zo heb ik het verhaal van de Hilversummer Sytze van der Zee al meerdere keren gelezen en ik lees niet vaak een boek meerdere keren! Hoe lastig was het om op te groeien aan de Potgieterlaan met een foute vader? En hoe bijzonder is het dat hij later hoofdredacteur werd van de vroegere verzetskrant Het Parool? Je ziet het al aan dit voorbeeld: de geschiedenis kan raar lopen. Maar hoe het ook loopt, de geschiedenis heeft bepaald hoe wij nu leven en met ons leven beginnen we weer een nieuwe geschiedenis!

 

Tessa Nagel

Hoi! Ik ben Tessa Nagel. Dit is mijn derde jaar als docent geschiedenis op het Comenius College. Hiervoor heb ik zes jaar lang op een middelbare school in Groningen gewerkt, waar ik na mijn stage mocht blijven. Drie jaar geleden besloot ik om het verre Groningen te verruilen voor een centralere plek en tegenwoordig woon ik in Hilversum.
Ik ben geschiedenis gaan studeren omdat ik altijd al geïnteresseerd ben geweest in mooie verhalen en omdat ik vroeger al een lees-kind was. Daarbij is het me met de paplepel ingegoten, mijn vader is namelijk ook docent geschiedenis geweest. Tijdens de studie geschiedenis mocht je veel vakken en richtingen kiezen en ik heb ervoor gekozen om over veel verschillende periodes iets te leren. Aan het einde van de studie heb ik toch gekozen voor de moderne geschiedenis. Ik ben afgestudeerd op de wederopbouw in Bosnië-Herzegovina na de oorlog van 1992-1995.
Na mijn studie heb ik ervoor gekozen om ook de lerarenopleiding te doen. Je kreeg dan een extra bevoegdheid met één jaar studeren, wat de kans op werk natuurlijk aanzienlijk vergrootte. Daarbij leek zo’n stagejaar me de uitgelezen kans om eens te kijken of ik het lesgeven echt leuk vond en dat bleek zo te zijn! Ik riep als kind al dat ik later ‘juf’ wilde worden, dus wat dat betreft is mijn droom uitgekomen…
Het vak geschiedenis vind ik nog steeds super omdat er altijd nieuwe dingen bij te leren zijn. Je weet nooit alles en daardoor kun je er bijna geen genoeg van krijgen. En, hoe meer je weet over een onderwerp, hoe leuker het wordt! Zo vind ik bijvoorbeeld Richard Holbrooke een fascinerend persoon. Hij was de Amerikaanse diplomaat die tijdens de oorlog in Joegoslavië met alle strijdende partijen een vredesverdrag probeerde op te stellen. De manier waarop hij dat voor elkaar kreeg en vooral het geduld waarmee hij dat deed, daar kan ik nog veel van leren.


Walther van Mechelen

Hallo, ik Walther van Mechelen en ik mag mezelf het nieuwste lid van de afdeling geschiedenis noemen. Na hier met veel plezier stage te hebben gelopen, geef ik nu alweer voor het tweede jaar écht les aan de onderbouw op het Comenius College.

Wat ik zo leuk vind aan lesgeven, is dat het heel afwisselend is, elke dag verloopt weer anders. Ik wil de leerlingen van onze school niet alleen geschiedenis leren, maar ook vaardigheden die je altijd nodig hebt in het leven. En naast het serieuze is het ook leuk om een beetje te lachen in de klas.

Nu vragen leerlingen vaak: ‘Waarom nou geschiedenis?’ Want op het eerste gezicht lijkt het soms saai. Maar ik vind juist dat alles wat er vroeger gebeurd is heel interessant is om te bekijken, omdat de geschiedenis zich telkens weer herhaalt! En vaak lees je dingen en herken je dat in wat je bijvoorbeeld in een film hebt gezien, dan is het leuk om eens te kijken hoe het nou echt gegaan is. Kijk maar naar de film Invictus, over Nelson Mandela. Het is waar en vooral een heel bijzonder verhaal, maar ook geromantiseerd. Wat is nou echt waar en wat niet? Dat is wat ik ook in de les probeer te doen: laten zien hoe we nu denken, maar ook hoe het echt gegaan is vroeger!

Sommige historische personen vind ik extra interessant. Een persoon die bijvoorbeeld mijn interesse heeft, maar minder bekend is, is Jaques de Molay, de laatste Grootmeester van de Orde van de Tempeliers. Hij werd, samen met een heleboel andere tempeliers in 1314 op de brandstapel vermoord, omdat ze teveel macht en rijkdom hadden gekregen, dat vonden de paus en Franse koning in ieder geval. De geschiedenis van de Tempeliers is heel erg boeiend, juist omdat er zo weinig over te weten is. Je moet goed zoeken en lezen om aan informatie te komen! Wist je trouwens dat die Tempeliers ooit op vrijdag de 13e zijn opgepakt? Sindsdien brengt vrijdag de 13e ongeluk, schijnt het…

Ik ben Niels Schuurman en dit jaar loop ik mijn laatste stage voor de opleiding tot geschiedenis leraar op het Comenius College. Dat terwijl ik zelf pas net iets meer dan drie jaar mijn examen heb gehaald op het Comenius. Mijn eerste les geschiedenis heb ik gegeven toen ik 17 was.

Geschiedenis is voor mij meer dan alleen het vak. Veel films en boeken vertellen wel iets over de geschiedenis en daardoor ben ik dan ook extra geïnteresseerd geraakt in het vak. Daarbij wordt geschiedenis iedere dag geschreven. De situatie op de Krim is te verklaren aan de hand van geschiedenis. De situatie begrijp je ook pas echt als je naar de geschiedenis van dat gebied kijkt. Maar over dat gebied wordt nu dus nieuwe geschiedenis geschreven. Later kunnen de leerlingen van nu dan ook zeggen, dat is gebeurd toen ik op school zat.

In het verleden zijn veel bijzondere personen te vinden. Maar voor mij is Genghis Khan wel heel bijzonder. Allereerst allerlei verdeelde stammen samen brengen en vervolgens een rijk stichten van China tot Europa. Dan is het interessant om te weten hoe hij dit deed en hoe hij leiding gaf aan zijn rijk. Maar er zijn ook veel negatieve dingen te zeggen over hem. Maar dat is ook het leuke aan personen uit het verleden. Er zijn veel positieve maar ook veel negatieve verhalen over de personen te vertellen.

Comenius College | Bisonlaan 1 1217 GH Hilversum | tel: 035 - 621 57 51 | fax: 035 - 624 85 61 | info@comeniusnet.nlontwerp en realisatie SchoolMaster BV