Wordt de havo straks de norm, en het vmbo een tweederangs opleiding?

Bron: Volkskrant 14 januari 2017

Door: Redactie 14 januari 2017, 02:00

Staatssecretaris Dekker wil, in navolging van de Tweede Kamer, af van de eisen die scholen vaak stellen aan vmbo'ers die willen doorstromen naar de havo (Ten eerste, 12 januari). Klinkt goed. Wie zou daar op tegen kunnen zijn? Nou, de professionals zelf bijvoorbeeld. Die zien graag dat leerlingen die doorstromen voldoende in huis hebben om de hogere opleiding aan te kunnen en met een mooi diploma af te sluiten. Kansrijkheid moet reëel zijn, anders leidt zij tot kansloosheid.

Dat is zonde van de inspanningen van de school en van de leerlingen en leidt op beide fronten tot frustratie. Om die reden hebben scholen in de meeste regio's van Nederland convenanten afgesloten waarin is vastgelegd aan welke voorwaarden overstappers moeten voldoen en waarin maatregelen zijn opgenomen om de overstap tot een succes te maken, bijvoorbeeld in de vorm van speciale aansluitingsprogramma's. Dat werkt: 17 procent van de vmbo-leerlingen stapt inmiddels over naar de havo - op mijn eigen school, het Comenius College zelfs 37 procent - en de meesten daarvan halen vervolgens zonder vertraging hun diploma.

De staatssecretaris is hier niet tevreden mee. Een eis van een 6,8 gemiddeld, wiskunde in het pakket en zelfs het schrijven van een motivatiebrief weerhoudt de leerlingen volgens hem ervan het beste uit zichzelf te halen. Als schoolleider begrijp ik hier helemaal niets van. Wordt de havo straks de norm, en het vmbo een tweederangs opleiding? Hoe stelt de staatssecretaris zich voor dat leerlingen het beste uit zichzelf halen als zij hier niets extra's voor hoeven te doen? Wil hij serieus een maatregel doorvoeren waarvan de scholen nu al weten dat die op iets langere termijn tot een grote stijging van de uitval leidt?

Johan Veenstra, rector Comenius College, Hilversum


Hilversumse vwo-leerlingen aan de slag met de stad van de toekomst

Bron: Nieuwsbrief Innovation Expo september 2016

Hilversumse vwo-leerlingen aan de slag met de stad van de toekomst

Niet alleen ondernemers, kennisinstellingen en overheden zijn met de stad van de toekomst bezig. Bij het Comenius College in Hilversum is het een grensoverstijgend lesonderdeel voor de leerlingen van 3-vwo. 29 leerlingen met profiel Cultuur en Maatschappij (C&M) en Economie en Maatschappij (E&M) waren uitverkoren om samen met hun docent Niko Kuijper de Innovation Expo te bezoeken. En waar kun je beter inspiratie opdoen dan op de Expo, daar waar meer dan tweehonderd innovaties op 14 april samenkwamen?
lees meer >>


Stilte Examen
Scholen steeds beter met rouw
Odile van Aanholt zeilt wederom in de medailles

Zeilster Odile van Aanholt was ook vlaggendraagster bij de opening van de Olympische Jeugdspelen in het Chinese Nanjing afgelopen zaterdag. Zij is een van de 41 Nederlandse deelnemers voor het grootste sportevenement voor jongeren ter wereld.

 

De verschillende sportbonden hebben hun talenten maandag officieel overgedragen aan het NOC*NSF. Olympisch judokampioen Mark Huizinga heeft de talenten onder zijn hoede als Chef de Mission. De sporters, die tussen de 15 en 18 jaar oud zijn, nemen het van 16 tot en met 28 augustus tegen elkaar op in een van de oudste steden van China.

Odile is 16 jaar geleden geboren op Curaçao. Ze is in haar leeftijdsklasse al Europees en wereldkampioen, haar nieuwe grote doel is om de titel te pakken bij de Olympische Jeugdspelen. Volgens Chef de Mission Huizinga is zij dan ook de perfecte vlaggendraagster: “Ze is een goede vertegenwoordigster van de nieuwe generatie Nederlandse toptalenten. Ze is jong, ambitieus en heeft een krachtige uitstraling.”

 

Wij zijn wederom zeer trots op Odile van Aanholt (6 vwo). Zij won dit weekend een prachtige zilveren medaille op slechts één punt verschil met de winnaar Samantha Yom uit Singapore (27 punten).

 

 
Indrukwekkende herdenking Zeger en Chris op Comenius College in Hilversum

Door Ronald Frisart - 15-8-2014, 18:45 (Update 15-8-2014, 20:03)

HILVERSUM - Gaandeweg de herdenking op het Comenius College voor Chris Allen en Zeger van Heijningen dringt de beroemde eerste zin van Nescio’s ’Titaantjes’ zich op: ,,Jongens waren we - maar aardige jongens.’’ ’Koester ze in je hart, dan leven ze even lang als wij.’ Dat is precies het beeld dat klasgenoten en docenten van Zeger en Chris deze vrijdagmiddag schetsen ten overstaan van enige honderden belangstellenden in de aula aan de Hilversumse Bisonlaan. Aardige jongens waren het - en slim, en vol humor. Wie ook het woord voert, steeds is er dat schrijnende gevoel van pijn om de twee Comeius-scholieren die de dood vonden toen vlucht MH17 uit de lucht werd geschoten. Niemand kan om het gemis heen, niemand laat de lege plek ongenoemd die deze twee talentvolle jonge kerels hebben achtergelaten.

Imiteren

Maar langer staan de sprekers stil bij de vele goede herinneringen die ze hebben aan Zeger en Chris. Aan de geweldige manier bijvoorbeeld waarop Chris stemmen kon imiteren - van docenten vooral. Of aan het opmerkelijke slaapwaakritme dat Zeger erop nahield: ,,Om drie uur ging hij naar bed, de rest haalde hij in op school’’.

Wat opvalt is hoe de meeste sprekers de toekomst, ondanks het vreselijke dat is gebeurd, met open vizier tegemoet wensen te treden. Klasgenoten/vrienden zeggen het in hun eigen bewoordingen, rector Johan Veenstra in de zijne: ,,Herdenken is niet alleen achterom kijken, maar ook herpakken’’.

Herinneringsbomen

Maar hoe dan? Voorzitter Ruud Verkuijlen van de ouderraad geeft een vingerwijzing, variërend op wat Harry Mulisch over een overleden Magda schreef: ,,Koester de levende Chris en Zeger in je hart, dan zullen zij even lang leven als wij’’. Komende vrijdag worden bij de school twee herinneringsbomen geplant. Bijkans ademloos luisteren de aanwezigen naar een tante van Zeger, die over haar neef vertelt. Hoe druk hij als kleuter was, en hoe de familie nog vorige week in het lege huis is geweest, ook in Zegers slaapkamer. ,,Zijn lievelingsboeken en strips stonden er. En zijn vieze sokken lagen er, onder het bed. Op zijn bed hebben we zitten huilen.’’

Helemaal muisstil wordt het als een oudere heer achter de katheder gaat staan. ,,Het grijpt me diep aan. Mijn vrouw is ook niet in staat om hier te zijn’’, zegt Chris’ opa. Hij bedankt allen voor de mooie herdenking.

 
KNAW Onderwijsprijs jury rapport
Gisteren (10-06-2014) was de officiele uitreiking van de KNAW Onderwijsprijs.

Anna Boogaard en Elsemieke van Lindenberg stonden terecht te stralen toen zij deze prijs in ontvangst namen.
Op de volgende link KNAW juryrapport.pdf kunt u het hele jury rapport lezen.

Het begeleidende filmje wat zij gemaakt hebben voor deze uitreiking kunt u terugkijken op https://www.youtube.com/watch?v=SYo2k6DuJtc
Startmanifestatie Zip your lip 2014
Download hieronder de pdf bestanden.

6_OASE5-p2vP.pdf

6_OASE5-p2vS.pdf

Bron: Oase Magazine

Hilversum levert twee van de beste twaalf profielwerkstukken

HILVERSUM - Twee Hilversumse scholen zijn vertegenwoordigd bij de winnende werkstukken van de KNAW Onderwijsprijs, de prijs voor de beste twaalf vwo-profielwerkstukken van Nederland. Het gaat om het Comenius College en het Gemeentelijk Gymnasium.

De twee leerlingen die 'namens' het Comenius hun profielwerkstuk maakten, zijn Anna Boogaard en Elsemieke van Lindenberg. Hun profielwerkstuk 'Achter gesloten ramen' gaat over de prostitutie in Amsterdam. De twee scholieren hebben een maatschappelijk sociologisch werkstuk geschreven en onderzoeken het prostitutiebeleid en de mogelijke uitbuiting in Amsterdam.

Door een analyse van het Amsterdamse beleid en interviews met onder meer belangenverenigingen brengen ze de hele sector in kaart en laten zien wat er speelt. Ze vergelijken een situatie in Zweden met het Nederlandse beleid. Volgens de auteurs focust het Amsterdamse beleid niet direct op de uitbuiting van de prostituees en kan vervolgonderzoek nuttig zijn. Tot slot volgt een beleidsadvies voor de gemeente Amsterdam: zet de ramen op voor meer controle en regulatie.

Risicoloos beleggen

De twee finalisten van het Gemeentelijk Gymnasium heten Sophie Slot en Sebastian Snijders. Hun profielwerkstuk 'Algorithmic Trading & Quantitative Finance' behandelt de vraag of er een strategie te maken is om op de beurs te handelen die meer winst maakt dan risicoloos beleggen. Het antwoord is ja, namelijk met arbitragestrategie, waarbij je twee aandelen of derivaten van aandelen tegelijk koopt of verkoopt.

Bepaalde aandelen lijken identiek, maar er zitten toch kleine verschillen in. Wie daarvan gebruik maakt, snel handelt en een snelle computer hebt, kan winst maken. De leerlingen gebruiken bij hun onderzoek zeer geavanceerde technieken en hebben zelf een geautomatiseerd handelssysteem ontwikkeld. Sophie Slot en Sebastian Snijders hebben hiermee ook daadwerkelijk één dag gehandeld en dat leverde een winst van 9.000 dollar op.

David Beckham

De overige tien werkstukken gaan verder onder meer over de schottechniek van David Beckham en het effect van witmakers in tandpasta. De jury was zeer te spreken over het actuele en maatschappelijk relevante onderzoek van de winnaars van dit jaar. Ook waren de leden onder de indruk van het hoge niveau van de profielwerkstukken en de originaliteit van de onderwerpen. De KNAW ontving voor deze editie 514 profielwerkstukken van 218 scholen, een recordaantal.

Studiebeurs

De KNAW Onderwijsprijs is onderscheidend in Nederland door de hoge kwaliteitseisen die een jury van topwetenschappers stelt en doordat de prijzen niet alleen de leerlingen belonen, maar ook de begeleidende docenten en hun scholen. De winnende leerlingen ontvangen een studiebeurs van 1500 euro, bestemd voor hun eerste collegejaar. Voor de begeleidende docenten is de prijs een gezamenlijk cultureel weekend in een Europese stad en de scholen krijgen een plaquette. De prijsuitreiking is volgende week. De winnende profielwerkstukken zijn te downloaden van www.knawonderwijsprijs.nl.

BRON: Gooi- en Eembode 2 juni 2014

Prestigieuze prijs naar Anna en Elsemieke!
"uit de Gooi- en Eemlander van 28 mei 2014"
Klik hier voor het kranten artikel

Ien Kristen geliefd bij Comenius

De Gooi- en Eembode 19 mei 2014
Comenius leerlingen in het nieuws

Gooi- en eembode 19 mei 2014
Comeniusleerling naar Champions League.

Amersfoortse Ali klaar voor Champions League finale

REGIO  |  

Ali Türksoy tijdens het trainingskamp op het sportcentrum KNVB in Zeist (Foto: F4Friendship)

AMERSFOORT - Na een geslaagd trainingskamp op het sportcentrum van de KNVB in Zeist afgelopen weekend is hij er helemaal klaar voor: Ali Türksoy uit Amersfoort gaat met nog 11 andere spelers en speelsters naar het Portugese Lissabon om daar op 24 mei de finale van de Champions League tussen Real Madrid en Atletico Madrid bij te wonen.

De 14-jarige scholier van het Comenius College in Hilversum, sinds 2010 speler bij FC Utrecht, is geselecteerd voor de Double Dutchies. Dit team vertegenwoordigt Nederland tijdens het FOOTBALL FOR FRIENDSHIP-forum, een maatschappelijk project voor jongeren dat van 23 tot en met 25 mei plaatsvindt in Lissabon. 

Voorbereiding
Onder leiding van Jan van Loon, Coördinator Voetbalontwikkeling & Onderzoek van de KNVB en betaald voetbalscheidsrechter Kevin Blom bereidden de Double Dutchies zich afgelopen zaterdag op het sportcentrum van de KNVB in Zeist voor op hun reis naar Lissabon. Ook kregen zij hun teamkleding uitgereikt en werden de jonge spelers en hun ouders uitgebreid gebrieft over hun reis naar Lissabon.

De 14-jarige Ali Türksoy uit Amersfoort vond het trainingskamp erg geslaagd. "Ik had nog nooit met meisjes gevoetbald, haha. Van de Fair Play Quiz met scheidsrechter Kevin Blom heb ik ook veel geleerd. Sportiviteit vind ik sowieso belangrijk in het voetbal." Het toernooi in de Portugese hoofdstad staat in het teken van respect voor andere culturen en nationaliteiten. Zaken die de speler van FC Utrecht, die zelf van Turkse komaf is, erg belangrijk vindt. "Soms roepen spelers van de tegenpartij tegen mij: 'Ga terug naar je eigen land.' Ik laat het gewoon gaan. Maar ik heb donkere medespelers die wel eens voor 'aap' of 'zwarte' worden uitgescholden. Dat vind ik echt niet kunnen. Voor mij is iedereen gelijk. Iedereen is één."

Lissabon
Het team, bestaande uit zes jongens en zes meiden, gaat van vrijdag 23 tot en met zondag 25 mei naar de Portugese hoofdstad om daar het internationale FOOTBALL FOR FRIENDSHIP-forum bij te wonen. In Lissabon ontmoeten zij de deelnemers uit de overige vijftien landen en nemen ze deel aan een voetbaltoernooi. Het absolute hoogtepunt is het bezoek aan de finale van de UEFA Champions League tussen Real Madrid en Atletico Madrid in het Estádio da Luz op 24 mei.

Stichting LOOT
De twaalf speelsters en spelers zijn geselecteerd via de Stichting LOOT.  Stichting LOOT (Landelijke Organisatie Onderwijs en Topsport) is een samenwerkingsverband van de 30 Topsport Talentscholen in het voortgezet onderwijs. Op deze scholen kunnen topsporttalenten het (topsport)talentprogramma en het voortgezet onderwijs op niveau succesvol combineren. 

"Uit elke provincie hebben we een speelster of speler geselecteerd", aldus landelijk LOOT-coördinator Tom de Groen. "Zij voetballen niet alleen op topniveau in hun leeftijdscategorie en doen hun schoolwerk naar behoren, maar vallen ook op andere manieren positief op. Dat kan zijn, dat zij daarnaast nog scheidsrechteren, coachen of altijd voor een ander klaar staan. Leerlingen dus die dat extra hebben, waarvoor ze nu worden beloond met de selectie voor The Double Dutchies."

FOOTBALL FOR FRIENDSHIP
Het project FOOTBALL FOR FRIENDSHIP is onderdeel van het maatschappelijke programma voor jongeren van Gazprom. Hoofddoel is het ontwikkelen van belangrijke waarden onder de jeugd: respect voor andere culturen en nationaliteiten en gelijkheid. Tegelijkertijd wil het project bij jongeren het belang van een gezonde levensstijl benadrukken, met sport als middel.

Verbondenheid op het Comenius
Zingeving voor niet-gelovigen

Academische houding in de school
Schoolopdracht wordt knalfeest
Het geheim van excellente scholen

6 februari 2014 - 12:20 | De Jury Excellente Scholen kijkt niet naar de drijfveren van scholen die zich voor het predicaat aanmelden. Daar zit volgens oud-schoolleider Ton Senf, expert van de jury, echter wel het geheim van excellentie. “Dan hebben we het over de corporate identity, die maakt dat de missie en visie niet alleen in het hoofd zitten maar doorwerken in de hele school.”

Geleefde identiteit
Senf gaf tijdens de door de Besturenraad georganiseerde bijeenkomst ‘Leren van excellente scholen’ een inkijkje in de brede benadering van de jury. Die kijkt niet alleen naar de harde, meetbare resultaten, maar naar de hele schoolcultuur.

Juist voor christelijke scholen is het excellentietraject volgens hem een kans om te laten zien hoe hun opbrengsten in brede zin zijn verankerd in hun “geleefde identiteit”.

“Dat is het mooie van dit concept”, beaamt Johan Veenstra, rector van het Comenius College in Hilversum, een school met een excellente mavo-afdeling. “Scholen roepen al jaren terecht dat onderwijs meer is dan cijfers, en hiermee hebben we de kans om dat te laten zien.”

Meer dan cijfers
De huidige werkwijze met de Jury Excellente Scholen wordt dit jaar nog voortgezet. Daarna neemt de Inspectie van het Onderwijs de toekenning van het predicaat over, maar die gaat vermoedelijk ook met een jury werken. Scholen die het nieuwe inspectieoordeel ‘goed’ krijgen, komen in aanmerking voor beoordeling door de Jury Excellente Scholen. Het is nog onduidelijk waar scholen aan moeten voldoen om voor de categorie ‘goed’ in aanmerking te komen.

In het huidige excellentietraject heeft de jury geoefend met “een andere manier van kijken” dan de inspectie gewend is, zegt Senf. “En het zijn de excellente scholen die de jury, en daarmee ook de inspectie, hebben laten zien dat er meer is dan harde resultaten en cijfers, dat ook andere terreinen belangrijk zijn dan die waar de inspectie jarenlang uitsluitend naar gekeken heeft.”

Het onderscheidende
In de methodiek van de jury moeten scholen aantonen dat ze goed scoren op in totaal 14 indicatoren die horen bij 5 criteria in 3 zogeheten resultaatgebieden.

Het eerste resultaatgebied gaat over de resultaten van de school in brede zin, dus ook in leergebieden naast de kernvakken, zoals burgerschap en sociaal-emotionele vorming.

In het tweede resultaatgebied (het onderwijsproces) moet de school haar lerend en verbeterend vermogen laten zien – de “machinekamer van de school”, aldus Senf. In resultaatgebied C gaat het om het excellentiebeleid van de school, dat tot uiting komt in een bepaald profiel en in de hele school moet doorwerken. “In dat laatste gebied gaat het om het onderscheidende, de corporate identity.”

Het geheim delen
Het zou volgens Senf goed zijn als scholen, juist in het christelijk onderwijs, dat geheim van excellentie met elkaar zouden delen, bijvoorbeeld in regionale netwerken. Diverse deelnemers aan de goed bezochte bijeenkomst toonden daarvoor hun belangstelling.

Verder wilden ze van de aanwezige schoolleiders van excellente scholen vooral weten hoe je zo’n excellentietraject organisatorisch vormgeeft. Het is in eerste instantie gewoon een kwestie van beschrijven wat je al doet, zei een van hen. Leidraad daarbij kan de vraag zijn waarom andere scholen bij jouw school zouden moeten komen kijken.

Vervolgens is het wel zaak draagvlak te creëren en leraren en medewerkers enthousiast te maken. Dat doet iets met een school, heeft Veenstra gemerkt. “Het heeft ertoe geleid dat we gezamenlijk zijn gaan praten over wat kwaliteit is, en welke professionele ruimte nodig is om die te realiseren en te verbeteren.”

Meer informatie
Heeft u belangstelling voor mogelijke vervolgbijeenkomsten over dit thema, meld u dan bij Guido de Bruin, adviseur Identiteit, gdebruin@besturenraad.nl, T 06 15 90 44 26.


BRON:
http://www.besturenraad.nl/content/het-geheim-van-excellente-scholen

Profielwerkstuk wordt feest
Comenius College | Bisonlaan 1 1217 GH Hilversum | tel: 035 - 621 57 51 | fax: 035 - 624 85 61 | info@comeniusnet.nlontwerp en realisatie SchoolMaster BV