CERN reis met 5 vwo en 4 havo
Door de heer Lensink

Dit jaar zijn we met de sectie natuurkunde weer naar CERN in Genève afgereisd. Met vijftien leerlingen uit 5-wo en twee uit 4-havo leerlingen vertrokken twee begeleiders (de heer El Haidouri en de heer Lensink) naar Zwitserland van dinsdag 26 mei 2015 tot en met donderdag 28 mei 2015.

Dag 1

Na een vroege vlucht richting Genève zijn we de werkweek begonnen met een lunch in een park aan het meer van Genève. Een goed begin van de werkweek, mooi weer en een mooi uitzicht. Voor het echte culturele gevoel kan een  rondje langs de verschillende bezienswaardigheden in Genève natuurlijk niet ontbreken.  Dit hebben we aan de hand van een gps-speurtocht gedaan. De leerlingen moesten verschillende vragen beantwoorden over natuurkunde, CERN en de bezienswaardigheden om aan het volgende coördinaat te komen. Op deze manier hebben we een flink lange route door de stad gelopen onder andere langs de fontein (die het niet deed, maar gelukkig de laatste dag toch wel), monument Brunswick, Baselique Notre-Dame,  Place du Neuve, Monument International de la Réformation en tot slot de Cathédrale Saint-Pierre. Vervolgens hebben we nog een bezoek gebracht aan het nationaal historisch museum van Genève. Een vier verdiepingen tellend museum over de natuur, dieren, ruimtevaart en mineralen. We hebben de eerste vermoeiende maar mooie dag, waarin we zeer veel hebben gelopen en gezien, afgesloten met een gezamenlijk heerlijk diner bij een pizzeria.

Dag 2

De tweede dag was vroeg opstaan om naar The European Organization for Nuclear Research (CERN) te gaan. Daar begonnen we de dag met een presentatie door één van de onderzoekers aan de moleculenversneller over het ontstaan van CERN: wat het inhoudt en wat voor onderzoek ze precies doen. Vervolgens zijn we met een busje van CERN naar één van de plaatsen afgereisd aan de 27-km lange versnellingsbuis waar metingen aan de botsingen wordt gedaan (deze was over de grens in Frankrijk gepositioneerd). Helaas zijn we niet diep in de grond afgereisd om de echte versnellingsbuis in “real life” te zien, maar op deze locatie hebben we wel alle onderdelen van de moleculenversneller gezien. We hebben hier natuurlijk een uitleg bij gekregen wat het is en hoe het werkt. Vervolgens zijn we naar een ander gebouw gereden, waar onderzoek wordt gedaan naar dark matter (donkere materie). In dit gebouw wordt de data onderzocht, die wordt verzameld van de Alpha Magnetic Spectrometer (AMS), welke geïnstalleerd is op de International Space Station (ISS) in de ruimte. Hier hebben we een uitgebreide uitleg gekregen van een professor uit Italië over de werking van de AMS en donkere materie. Helaas waren de Globe en het museum gesloten wegens onderhoud, waardoor ons middagprogramma kwam te vervallen. Na de lunch in het restaurant van CERN zijn we terug gegaan naar Genève om daar in de middag het Science Museum en de botanische tuin te bezoeken. ‘s Avonds hadden de leerlingen vrij en mochten ze zelf de stad gaan verkennen en wat gaan eten te nuttigen.

Dag 3

Alweer de laatste dag helaas. Na het ontbijt in het hostel zijn we nog naar een laatste bezienswaardigheid gegaan, namelijk de Russisch orthodoxe kerk in Genève. Deze stond helaas in de steigers, maar daardoor hadden we wel een klein uurtje tijd over om even door het grote en prachtige kunst en geschiedenis museum te racen. Vervolgens snel de boodschappen gedaan en terug met de pont het meer over op naar de pier, waar we met zijn allen hebben geluncht. De rest van de middag hebben we doorgebracht op de pier, waar gezwommen kon worden in het meer van Genève en van het mooie uitzicht over het meer worden genoten. Aan het eind van de middag moesten we weer richting het hostel en vervolgens het vliegveld voor de terugreis naar Nederland.

Het was al met al een vermoeiende, maar erg leuke en gezellige werkweek, waar veel te zien was, maar waar we ook veel geleerd hebben over CERN. En natuurlijk ook heel erg  hebben genoten van het mooie weer.

Comenius College | Bisonlaan 1 1217 GH Hilversum | tel: 035 - 621 57 51 | fax: 035 - 624 85 61 | info@comeniusnet.nlontwerp en realisatie SchoolMaster BV