Dag 5

Vrijdag de dag van vertrek. De dag begon met het ontbijt waarbij we zelf mochten kiezen hoe laat we dat wilden, zolang het maar tussen 8 en 9 uur was. Na het ontbijt was het tijd om de kamers op te ruimen en alle koffers in te pakken als je dit snel had gedaan kon je nog even naar het strand of naar de winkel. Toen alles was ingepakt en de bus aankwam was het tijd om te vertrekken wat iedereen heel jammer vond, we vertrokken om 11:45. We hebben toen 45min in de bus gezetten om zo aan te komen in Barcelona. In Barcelona hebben we een bustour gedaan van 2:30 uur, waarbij we langs allemaal toeristische plekken zijn geweest zoals Camp Nou (het stadion van FC Barcelona). Dit stadion is in 1987 gebouwd en er passen bijna 100.000 mensen in! Na het FCB stadion gingen we door de stad heen rijden, en kwamen we aan bij het standbeeld “Woman and Bird” dit was een standbeeld met heel veel verschillende kleurtjes. Vlak hierna reden we langs een stadion wat vroeger bedoelt was voor stiergevechten maar wat nu een winkelcentrum is geworden. Daarna kwamen we langs een paleis wat eigenlijk niet echt een paleis was maar een kunstgalerij met hele mooie fonteinen ervoor. Vervolgens reden we de berg op en kwamen we langs een standbeeld dat als symbool voor de olympische spelen stond. We zijn daarna ook een half uur in het olympische stadion geweest en we hebben daar ook geluncht. Daarna hebben we de bustour weer vervolgd, maar na 5 min stopte we weer om een groepsfoto te maken met de stad Barcelona op de achtergrond.  Gelukkig mochten we daarna wel 15 min in de bus blijven zitten om zo bij de Sagrada Familia aan te komen. Onderweg hiernaartoe hebben we ook nog het standbeeld van Columbus kunnen zien.  De Sagrda Familia is een hele mooie en grote kerk dat nog steeds niet af is! Terwijl de bouw in 1890 al was begonnen, de kerk is waarschijnlijk pas in 2026 echt klaar. Toen hadden we 45min vrije tijd om even rond te lopen en een ijsje te kopen. Vervolgens gingen we weer verder met onze route naar het vliegveld. Daar hebben we gelijk ingechekt en zijn we door de douane heen gegaan. Het was toen ongeveer 17:00 uur dus de meeste hebben toen nog wat gegeten voordat we het vliegtuig ingingen. Om 18:30 zaten we in het vliegtuig en stegen we op en om 20:45 waren we geland op Schiphol en konden we onze familie na een week weer zien!

De laatste dag was een hele leuke en warme dag, mooie afsluiter van een top werkweek in Spanje!

Dag 4

Het was een leuke dag, en zeker een warme dag op het strand! Wel jammer dat het de laatste dag was maar ik hoop dat het de volgende keer net zo leuk word.  Ook wil ik natuurlijk de leiding bedanken voor alles en het zorgen voor ons! Het eten was uitstekend,  ik zou nooit die koude macaroni en ‘vlees’ vergeten die we meekregen in ons lunchpakket. Ook waren de mandarijnen smakelijk. Zuur als een lemon en groen als een peer. Docenten hebben zo hard gewerkt,  dat meneer Biekart het werk op tweede locatie gespijbeld heeft en Volkerts heeft heel hard tegen ons geschreeuwd, terwijl wij helemaal niks slechts hebben gedaan (maar ook niks goed,  helemaal niks).

Het was een erg leuke en leerzame dag.  We hebben met de klas veldwerk verricht in de duinen om het hoogte verschil, de Ph,  de simpson index bepaald en ook hebben we de vegetatie en biodiversiteit van de duinen onderzocht. Het was een leuke tijd in Calafell die we nooit zullen vergeten.

Dag 3

Het was 7 uur en we werden fris en fruitig wakker of terwijl, donkere wallen en ontplofte haren. Na een hoop geklets, gelach en gekrijs, kwamen we aan bij het ontbijt. Om 9 uur vertrokken we met de bus naar Montserrat. In Montserrat gingen we verschillende soorten gebergten onderzoeken. Vervolgens zijn we naar boven gelopen naar de grotten, via een lange weg gevolgd door een eindeloze trap. Gelukkig hadden we het volle zonnetje boven ons zodat we ons eigen zwembadje konden creëren... In de koele grotten konden we dat zelf gecreëerde zwembad lekker laten verdampen. In de grotten kregen we een rondleiding, wat toch een grote uitdaging was met de gladde vloeren, steile trappetjes en de lage rotswanden. Maarja, het was toch zeker wel de moeite waard.

De terugweg was wat avontuurlijker doordat een van de begeleiders zin had in een leuke uitdaging… We begonnen op een smal, rotsachtig paadje. Toen we een stuk verder waren en het pad niet meer bestond maar overliep in een steile rotswand met struiken en losliggende stenen, kon een groot deel van de groep niet meer terug… En wat doe je als je niet meer terug kan? Je gaat er dwars doorheen! Na een kwartier van zweten, struikelen en hartverzakkingen, kwamen de strijders veilig aan bij de bus.

Met de bus gingen we naar de kabelbaan die ons naar het klooster bracht. Daar hebben we met de hele groep de ijssalon een zeer druk half uur bezorgd en sommige hebben de kerk bezocht waar de zwarte Madonna te bezichtigen is. Op de terug reis in de bus lagen de meeste mensen te slapen, want ja, het was wel een volle, vermoeiende en uitdagende dag!
En hebben we er toch van genoten? Dat zeker!

Lieve groetjes van kamer 4,
Cato, Iza, Jip, Famke, Madelein, Elisa, Raffaella en Roos-Marie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Dag 3, de vrije dag in Barcalona

Zoals gewoonlijk begonnen wij de dag met ons lekkere ontbijt om 8:00. Daarna vertrokken we lopend naar het treinstation. Om half elf kwamen we aan in Barcelona. Hier mocht iedereen vrij rond lopen tot 18:00.

Wij zijn over de Ramblas gelopen richting het strand, ondertussen hebben we gewinkeld. Eenmaal aangekomen op het strand zochten we een mooi plekje. Toen zijn we lekker gaan slapen en hebben gezwommen in de zee. Eenmaal uit gebadderd hebben we ons ingesmeerd met olie om lekker te bakken in de zon.
Anderen deden weer andere dingen bekijken, zoals de Sagrada Familia van Gaudi bekijken of andere mooie dingen bekijken..Het was een mooie dag!

Gigi en vriendinnen...

Met lunchtijd zijn we naar een restaurantje gegaan ‘Bar Lobo’ daar hebben we een drankje gedronken en een aantal tapas gegeten, nachos, calamaris, kroketjes en frietjes. Het was erg lekker, een echte aanrader.

Om een uurtje of vijf wilden we teruggaan naar plaza de catalunya met de taxi. Maar met z’n 5jes was dat niet heel gemakkelijk ,de taxichauffeurs wilde ons niet terug brengen. Op het laatste moment hebben we daarom nog even sprintjes getrokken. Helaas was de groep vertraagd op het verzamel punt door een paar laat komers. Toen we helemaal compleet waren zijn we met de hele groep snel terug gelopen om de trein nog proberen te halen. Gelukkig was de trein vertraagt.

Savonds werdt de dag afgesloten met het 3 gangen diner en de eind mededeling. Als knaller op de vuurpijl mochten de laatkomers opdrukken.

M.v.g van de hele kamer :Ivy, Dyanne, Julia, Isa, Sterre, Gigi en Emma.
Dag 2

Vandaag was onze eerste volledige dag hier in Calafell. We gingen al om 8 uur a ontbijten en zijn vanaf de ochtend bezig geweest met een veldonderzoek naar Aleppo pine trees bij de heuvels van Mas mel. Na dit onderzoek zijn we naar terug gegaan naar de jeugdherberg  en moesten we er de resultaten uitwerken en op de boulevard bespreken met de docenten. Nadat we dit af hadden mochten we wat voor onszelf gaan doen, in de meeste gevallen was dit het strand.

Hier hebben we de hele middag gezeten en zijn rond 7 uur terug  gegaan om ons voor te bereiden op het avondeten.

Na het eten hebben we het onderzoek besproken en geëvalueerd. Hierna hadden we vrije tijd tot het slapen gaan.

En dat was de dag!

Deef, Pelle, Arne, Jonathan en Nick

Dag 1

Beste Comenianen,

Wij 5 vwo’ers zijn deze morgen vertrokken op een mooie en unieke reis naar het noorden van Spanje, Calafell. Om 8 uur ’s ochtends ontmoetten wij elkaar op de centrale ontmoetingsplek op Schiphol om de eerst volgende vlucht naar Barcelona te pakken. Om 10:15 stegen wij op om rond half 1 ’s middags te landen. Rond 2 uur arriveerde wij in ons hostel die op 30 min lopen van het centrum van Calafell ligt.

Met de groep jongens trokken wij naar het strand om de zee te bekijken en de boulevard te verkennen. Op de terugweg vulden wij onze buiken met een overheerlijke döner. Om daarna deze te verbrandden bij een potje voetbal tegen een stel internationale studenten. Waarna wij bekaf een presentatie kregen van de veldwerk directeur die ons de regels duidelijk maakte over het verblijf en gedragsregels voor het veldwerk duidelijk maakte. Na de presentatie kregen we de gelegenheid om te douchen en ons zelf op te frissen. Om half 8 werden we verwacht om de eerste maaltijd te nuttigen. Natuurlijk volgens onze christelijke principes begonnen we met een gebed. Om daarna onze overheerlijke pasta in water te eten samen met ‘spare-ribs’ en patat. Om de maaltijd te eindigden kregen we nog uitleg over de volgende dag. Maar daarover meer morgen in ons verslagje.

Groetjes Kamer 6. S.B, J.R, G.K, D.K, E.P, R.W, M.B en C.K.

Comenius College | Bisonlaan 1 1217 GH Hilversum | tel: 035 - 621 57 51 | fax: 035 - 624 85 61 | info@comeniusnet.nlontwerp en realisatie SchoolMaster BV